reme ohled na to, jaký člověk ve skutečnosti je. Kritéria přiřazení do sku–
piny mohou být různá: demografická (pohlaví, věk), profesní, kulturní
(podle příslušnosti k určité kultuře) apod. Stereotypizace spočívá na kogni–
tivním přesvědčení a není spojována podle většiny autorů s emocemi (na
rozdíl od předsudků; autoři nejsou ve vymezení stereotypů vůči předsud–
kům jednotní). Je obtížné stanovit hranice, kde ještě nepociťujeme emoce
a kdy naopak situaci emočně prožíváme.
Stereotyp je sociální jev nezávisle na tom, zda je pravdivý nebo ne, je
součástí společenské pravdy. Stereotypy mají různé funkce: dávají nám
strukturu a pocit orientace v chaotickém světě, umožňují nám pomocí nich
přizpůsobit se okolí či nám umožňují vyjádřit svůj názor bez dlouhého pře–
mýšlení. Stereotypy máme vždy „při ruce“ a nemusíme dlouze vyhodnoco–
vat chování druhého člověka (ženy jsou špatné řidičky, Němci jsou praco–
vití a spolehliví apod.). Jsou to naše berličky, o které se může opřít ve světě,
jenž nás zahlcuje množstvím nejrůznějších podnětů.
Pokud jsme najednou konfrontováni s důkazem, který vyvrací náš před–
sudek či stereotyp, nedovolíme či nepřipustíme jeho změnu; jen zběžně ho
přiznáme, ale nepustíme si ho k tělu. Allport tento nástroj nazývá znovu–
opevnění". Funguje na základě toho, že připouštíme výjimky: „Někteří
z mých nejlepších přátel jsou Židé, ale...“ (Allport, 2004, str. 54).
Mnoho stereotypů a předsudků existuje při vnímání a posuzování odliš–
ných národů a etnik. Hovoří se o tzv. národních stereotypech, etnických ste–
reotypech. České stereotypy jsou např. o Němcích pilní, pracovití, agre–
sivní; Francouzích galantní, jednající se šarmem atd. Obdobné stereotypy
mají jiné národy o Češích (Průcha, 2004). Marxtová (2005) uvádí národní
stereotypy Francouzů o „typickém Čechovi“ např. impulzivní, konfliktní,
srdečný, hovorný, improvizující atd.
Někteří jedinci mají po absolvování interkulturního výcviku tendenci se
kulturním stereotypům vyhýbat a posuzují každého člověka jako individuum.
Paradoxně se tak dopouštějí vlastní formy kulturního šovinismu, která sou–
visí se západní představou o individualismu. Smysluplné kulturní generali–
zace jsou založeny na systematickém mezikulturním výzkumu a vztahují se
k převládajícím tendencím mezi skupinami lidí (Benett, Benett, 2004).
Změna předsudků a rozvoj tolerance
Předsudky se mění velmi těžko, protože jsou odolné a stabilní. Pro změnu
předsudků musí být splněno několik podmínek (Hayesová, 1998, upraveno):
73
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>